Få mer motstandskraft og hjelp av ditt ubevisste sinn

Dec 02, 2020

Kan vi egentlig velge hva vi tenker?

Tankens kraft er sterk, vi hører stadig snakk om det - ganske ofte hører du om mindset og visualisering og mental trening både til idrettsutøvere og forretningsfolk. Vi vet at det utgjør en forskjell, at vi alle kan styrke vår tankekraft og prestere bedre.

Hvor sterk tankens kraft egentlig er - er det de færreste som forstår. Vi har så lett for å sette begrensninger for oss selv, men - vi har en utrolig kraft i våre tanker - tanker kan gjøre gode ting og det motsatte - tanker sender frekvenser og det gjør at vi  fanger opp de tankene som er rettet mot oss. 

Det fine er at hver og en av oss kan velge hva vi skal fokusere på, tenke på... Det er klart det kommer noen ondsinnete ekspress-tanker på  full fart inn i hodet i blant - som det er umulig å stoppe i farta. Stadig vekk, faktisk! Det du kan velge, er å kaste de ut av hodet ditt, bestemme deg for det! Det er du som er sjefen i ditt liv. Du kan velge hva du vil ha mest fokus på. Ingen tvil om at man føler seg bedre når man fokuserer på noe fint!

Tankene dine kan ødelegge for deg, bryte deg ned, men de kan også bygge deg opp og gi deg selvtillit, mestring, suksess og positiv utstråling. Hva velger du?

Jeg kjenner når noen tenker på meg og  snakker om meg - det er som fysisk berøring, dersom det ikke er positivt, blir opplevelsen mer ubehagelig og jeg har lært meg å stenge igjen. Er det positivt får jeg gode følelser og kan kjenne på glede, eller bli varm og god i kroppen. Rett før noen sender melding eller ringer, kjenner jeg at noen har fokus på meg - som jeg nevnte - det kjennes ut som fysisk berøring - som oftest kjennes det i hodet. 

Du har kanskje opplevd noe tilsvarende selv, tenkt på en person og så opplever du at han/hun tar kontakt i neste øyeblikk? 

Så når nå du vet at tankens energi-frekvenser kan påvirke deg selv og de du tenker på, situasjoner du tenker om, blir det jo ekstra motiverende å være mer konstruktiv i tankene og få de mer på lag. Det er i tankene det ligger rom for å skape endring i ditt liv.

Hva er det da som kan gjøre det vanskelig å tenke mer konstruktivt? Bortsett fra viljen til å prøve i det hele tatt, kan det være tidligere ubehagelig opplevelser som sitter som minne i det ubevisste sinnet; som ligger der som en sabotør. Vi er ofte veldig gode til å snakke oss selv ned i tankene, spesielt hvis det ligger en opplevelse i det ubevisste sinnet fra tidligere, som ikke er positiv. 

Kan du styre og endre i det ubevisste sinnet?

Ja, det kan du! Gjennom utdannelsen i hypnose, og mange år som terapeut, fikk jeg lære hvordan du kan styrke og styre det ubevisste sinnet (US) og hente frem ressurser fra US. Når det er sagt - har jeg ubevisst - gjennom mange år, trent sinnet til å tåle mer. Det gjorde jeg gjennom å lage og bruke  affirmasjoner, som også brukes innen hypnose for å forsterke det resultatet du ønsker deg. De var mine halmstrå i hverdagen, disse setningene jeg lagde for meg selv; mine motivasjonsfraser! 

Og du - det funker! Det er bare en ting; du må bare gjennomføre noen tiltak og la det få plass i livet ditt, hvis du vil ha forandring! For til syvende og sist, er det bare du som kan skape forandring i ditt liv! 

Alle vil kunne ha utbytte av å skape endringer i tankesettet og ikke minst få US på laget. Ingen vil ha noe som helst å tape på å integrere litt styring på tankene - som løper løpsk med 60-90.000 tanker i døgnet.

Når du blir bevisst hvordan sinnet fungerer - hva som skal til for å styrke det, har du et unikt arbeidsverktøy. Som med alt annet er det trening og øvelse som gjør at man blir god på å trene sinnet - den mentale styrken. Det er gjennom gjentakelser man blir dyktig på å styre tankene, jobbe målrettet, arrestere seg selv når man er i en negativ loop og tvinge frem nye og bedre tanker og følelser. Om det er lett?

Det er ikke alltid lett å være konsekvent, du vil trenge påminnelser. Post-it lapper her og der er fine huskelapper. Til oppmuntring fikk jeg forandret både tankesett, følelser og helse ved å gjøre tanketrening til en livsstil. Hvorfor ikke gjøre det litt gøy å få med deg andre - du kan smyge det inn i hverdagen, hjelpe hverandre, arrestere hverandre  og løfte hverandre,  - det er gøy å ha litt sport i det. Nummer 1 er å begynne å være glad i deg selv og finne fine ting om det selv, rose deg for det gode du gjør, fokusere på det du mestrer og ikke på det negative. Gi energi til det som er positivt, finner du ikke noe positivt - så let og finn det likevel - det er garantert der!

Det handler om å bli bevisst alt det fine, det gode i oss selv og rundt oss og fokusere på det i takknemlighet.

I det ubevisste sinnet ligger det en enorm kraft og jeg vil at du skal få større forståelse om hvorfor det er nyttig å bruke ressursene som ligger der.

Det ubevisste sinnet ditt er 19 ganger sterkere enn viljen din

19 ganger sterkere!  Den vissheten tar vi i bruk når vi lager hypnose og henvender oss til det ubevisste sinnet, hvor alle minner, følelser, alt du har opplevd sitter, selv om du ikke husker det! Der ligger også traumer, og sterke og vonde følelser som du har opplevd.

For å nå de vonde følelsene og endre til noe positivt, må man gå via det ubevisste sinnet, og fortelle at det sinnet oppfatter som en trussel - ikke lenger utgjør noen fare. Sinnet er mottakelig for forslag, derfor brukes det i hypnose, det kalles suggesjoner. Du minner sinnet på hva som er best for akkurat deg, og gjentar det på en bestemt måte for at sinnet skal absorbere, sånn at det blir en endring. 

Senke den kritiske sansen, åssen gjør vi det - og hva er transe egentlig?

Det som er viktig for å oppnå gode resultater, er at man må senke noe som kalles den kritiske sansen. Det kan forklares som en vegg mellom det bevisste og det ubevisste sinnet. For å få bort denne veggen som kan sees på som et lite hinder for å nå frem til målet, må man få hjernens frekvens på et bestemt nivå. Tilstanden du må inn i kan beskrives som svært avslappet, som når du ser på tv, leser en bok, eller du er døsig. Den kalles en transetilstand; som de fleste av oss vært i uten å bli hypnotisert. Når du er i en behagelig og svært avslappet tilstand, som du er i rett før du sovner, da flyter informasjonene mellom de to nivåene (det bevisste og det ubevisste) og endring kan skje.

Derfor går mye av hypnosen ut på å få deg til å slappe av og få en dypere frekvens.

Jeg har sett hypnose på TV ...

Skepsisen mange har til hypnose er nok grunnet artig-programmene  på TV, hvor hypnotisøren får folk til å gjøre alt mulig rart. Veldig gøyal underholdning, jeg ler så jeg griner hver gang jeg ser noe sånt. Det har nok ikke noe med terapeutisk hypnose å gjøre, som går ut på å jobbe i den hensikt å løse en pasients utfordring. Det som er interessant med det ubevisste sinnet, er at du finner ofte svaret der, dersom du ikke har hatt resultater fra terapi tidligere.

Du kan også meditere på; "hva kan det ubevisste sinnet fortelle meg!" Legg merke til hva du får frem under meditasjon. Det kan være noe du har oversett. Det finnes også teknikker for selvhypnose.

95 % av sinnet ligger i det ubevisste

De resterende 5 % er det bevisste sinnet. Det er dessuten kun 5% av befolkningen som ikke lar seg hypnotisere. Det betyr at de fleste av oss kan ha god nytte av hypnose. 

Tenk så mye vi ikke vet! 95% sitter i det ubevisste sinnet, det sinnet vi ikke har oversikt over, det som drømmer - det som lagrer alt av minner, traumer - også alle de minnene vi har glemt. Når du har utfordringer kan det ofte ligge i det ubevisste sinnet.

Hypnose kan forsøkes på veldig mange utfordringer

Det som er en veldig fint med hypnose at du kan bruke det til det meste, enten det er å få mer overskudd og lyst til å pynte til jul, trene mer, få frem kreative sider/inspirasjon, prestasjonsangst, søvn, tålmodighet, aggresjon.  Du kan også bruke hypnose til å være mer mottakelig for innlæring. I tillegg så er det et unikt redskap til alle typer vonde og vanskelige følelser, samt til smerte-mestring og lindring. Dessuten kan du beordre sinnet til å ta vare på kroppen din, gjøre den mer motstandsdyktig, sånn du tåler mer av både ytre og indre påkjenninger. Egentlig er det bare fantasien som setter grenser.

Vær føre/var - gi kroppen boost mens du er frisk

Med hypnose kan du styrke sinn og kropp, altså etter føre/var prinsippet - gi kroppen boost mens du fortsatt er frisk.

Så dersom jeg nå skulle tatt deg gjennom en hypnose, vil jeg ta deg ned i total avslappende - men våken tilstand - så du kan bli mottakelig for hypnosen og de beskjedene jeg gir. Når du er kommet i denne avslappende tilstanden som på fagspråket kalles transe, vil jeg kunne nå inn til det ubevisste sinnet (harddisken) og påvirke med forslag til å endre til noe bedre og mer positivt for deg.

Hypnose er en trygg og god måte å få til endring på, og det er viktig at du vet at du har full kontroll hele tiden - du er omtrent i samme tilstand som i meditasjon, når du ser tv, eller er fokusert på noe du er engasjert i. Rett og slett fullstendig avslappet og mottakelig! 

Det fine med hypnose er at du trenger ikke gjøre noe som helst annet enn å slappe av. Hypnose føles veldig behagelig - og kan gi både velvære og avspenning.  Hypnose byr på en dyp indre avspenning som gjøre at celler i kroppen slapper av - det blir bedre sirkulasjon, bedre utskilling av avfallsstoffer og dermed tar cellene lettere opp oksygen og fungerer bedre og tåler mer. Dermed kan du få mer overskudd og føle deg bedre; bli mer robust, samtidig som du får kjenne på en dyp og behagelig avslapping som skaper en trygg atmosfære.

I denne bloggposten finner du en lydfil som kan hente frem din indre motstandskraft gjennom å henvende seg til ditt ubevisste sinn, dermed kan du bli mer motstandsdyktig og tåle mer ytre og indre påkjenninger. Ved å få det ubevisste sinnet på laget, vil du kunne føle deg mer opplagt og yte mer. Du får en avspenning som går dypt, som appellerer til trygghet, med musikk som skaper en behagelig stemning.  Jeg ønsker deg en fin opplevelse. 

JA TAKK - jeg vil gjerne ha lydfilen:

https://www.hisy.no/boost

 

Varmt hilsen Hilde Sylstad

 

Close

0% Complete